چاپ خبر
پیشتازان دانش البرز جمعه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
عشق به خواندن و نوشتن از کودکی است.
سال های پیش دبستانی و دبستان را می توان مهمترین مرحله زندگی کودک به حساب آورد. زبان و خزانه واژگان در یک سرعت پایدار در طول سالهای 4 و 5 سالگی رشد می کند. در حالی که فرایند یادگیری زبان روندی طبیعی است...

عشق به خواندن و نوشتن از کودکی است.

سال های پیش دبستانی و دبستان را می توان مهمترین مرحله زندگی کودک به حساب آورد. زبان و خزانه واژگان در یک سرعت پایدار در طول سالهای 4 و 5 سالگی رشد می کند. در حالی که فرایند یادگیری زبان روندی طبیعی است زبان خاص و خزانه واژگان کودکان بسیار زیاد به زبان و ارتباطاتی بستگی دارد که در معرض آن قرار می گیرند. آنها فقط  می توانند زبان و واژگانی را یاد بگیرند که می شنوند. در نتیجه کودکان وارد کلاسهای پیش دبستانی و دبستان می شوند، در حالی که به صورت گسترده تجارب متفاوت داشته اند، در معرض زبان و واژگان متفاوت قرار گرته اند و زبان و واژگان متفاوت را ذخیره کرده اند، مربیان دوره کودکی حتما می بایست این امر را زمانی که برای فعالیتهای یادگیری کودکان برنامه ریزی و اقدام می کنند و از لحظه ای که کودکان وارد کلاس می شوند به ذهن سپرده، به یاد داشته باشند در یک پژوهش که به مدت 3 سال به طول انجامید محققان دریافتند که کودکانی که در خانواده های متخصص و باتجربه و اهل مطالعه و کتاب به سن پیش دبستانی و ابتدایی رسیده اند واژگانی بسیار قوی بکار می برند و از نظر بیان و اندیشه می توانند احساسات خودرا به خوبی بیان کنند و بسیار قویتر ارتباط کلامی داشته باشند، پس بهتر است که:

  • از سنین پایین تر از ورود به پیش دبستان و دبستان خانواده کودک را با کتاب و کتابخوانی آشنا کند
  • خانواده خود علاقمند به یادگیری و خواندن و مطالعه باشد.
  • به مهارت های حسی و حرکتی (هماهنگی چشم و دست و پا) کودک توجه نشان بدهند و اگر احساس می کنند که مشکلاتی یا سئوالاتی دارند حتما به متخصص و مشاور مراجعه نمایند.
  • هنگام ورود به دبستان امکانات آموزشی خانه و مدرسه را هماهنگ سازند.

 

انتهای پیام/.