اهداف و برنامه ها

در راستاي‌ رسالت‌ و مأموريت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و جهت‌دهي‌ به‌ رشد همه‌ جانبه‌ي ‌ دانش‌آموزان‌ بر پايه‌ي‌ تعاليم‌ و دستورات‌ دين‌ مبين‌ اسلام‌، اهداف‌ دوره‌ي‌ ابتدايي ‌به‌ شرح‌ زيرتعيين‌مي‌شود. مديران‌، برنامه‌ريزان‌ و همه‌ي‌ افرادي‌ كه‌ در تعليم‌ و تربيت‌ دانش‌آموزان‌ نقشي برعهده‌ دارند، مكلفند در برنامه‌ريزي‌ امور، سازماندهي‌ فعاليت‌ها و انجام‌ وظايف مربوط به‌گونه‌اي‌ اقدام‌ نمايند كه‌ تا پايان‌ دوره‌ي‌ تحصيلي‌ دستيابي‌ دانش‌آموزان‌ به‌ اهداف‌ تعيين‌شده ‌ممكن‌ باشد.

 

 اعتقادي‌: 

1.  اصول‌ دين‌ را مي‌داند و به‌ آن‌ معتقد است‌ .

2 . خداوند را دوست ‌دارد و او را بهترين‌ياور وكمك ‌مي‌داند.

3 . با زندگي‌ انبياء اولوالعزم‌ به‌ ويژه‌ نبي‌ اكرم‌ (ص‌) ومعصومين‌ تاحدودي‌ آشناست‌ وآنان‌ را دوست‌ دارد.

4 . با معناي‌ معاد آشناست‌ و مي‌داند كه‌ انسان‌ دركارهايي‌ كه‌ انجام‌ مي‌دهد، نزد خداوندپاسخگواست‌.

 5 . به‌ اولياء دين‌، بزرگان‌ و شخصيت‌هاي‌ اسلامي‌ احترام‌ مي‌گذارد.

6 . معناي‌ تولي‌ و تبري‌ رامي‌داند.

7 . قرآن‌ را از رو مي‌خواند و با ترجمه‌ي‌ برخي‌ از سوره‌ها آشنايي‌ داشته‌ و از حفظ مي‌خواند.

8 . ترجمه‌ي‌ بعضي‌ از احاديث‌ ساده‌ را مي‌داند.

9 . نماز را به‌ درستي‌ مي‌ خواند و با احكام‌ ضروري‌ مربوط به‌ نماز و روزه‌ آشنا است‌ .

10 . نمازهاي‌ واجب‌ را با رغبت‌ مي‌خواند. (براي‌ دختران)

11 . افراد محرم‌ و نامحرم‌ را تشخيص‌ مي‌دهد واحكام‌ مربوط را رعايت‌ مي‌كند.

12 . با مسائل‌ مربوط به‌ سن‌ تكليف‌ و تقليد آشنا است‌ و احكام‌ را در حد ضرورت‌ مي‌داند و به‌ آن‌ عمل‌ مي‌كند. (براي‌ دختران)

13 . با حلال‌ وحرام‌ آشنا است‌ واحكام‌ مربوط را درحد ضرورت‌ رعايت‌ مي‌كند.

14 . معناي‌ امربه‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر را مي‌داند.

15 . به‌ مجاهدين‌ در راه‌ خدا و شهدا احترام‌ مي‌گذارد.

16 . زمان‌ها و مكان‌هاي‌ مقدس‌ و مهم‌ را مي‌شناسد.

17 . به‌ حضور در مسجد علاقه‌ نشان‌ مي‌دهد و آداب‌ آن‌ را مي‌داند.

  اخلاقي‌:

1 . راستگو و امين‌ است‌.

2 . مؤدب‌ و مهربان‌ است‌.

3 . به‌ عهد خود پاي‌بند است‌ .

4 . مظاهر حيا و عفت‌ در او آشكار است‌ .

5 . احترام‌ به‌ بزرگ‌ترها را وظيفه‌ي‌ خود مي‌داند و به‌ نظرات‌ آن‌ها توجه‌ مي‌كند.

6 . از والدين‌ اطاعت‌ مي‌كند.

7 . شجاع‌ وصبوراست‌ .

8 . تميزاست‌ وپاكيزگي‌ را دوست‌ دارد.

9 . تكاليف‌ شخصي‌ روزانه‌‌ي خود را شخصاً انجام‌ مي‌دهد.

10 . براي‌ رسيدن‌ به‌ موفقيت‌ پشتكار دارد وتلاش‌ مي‌كند.

11 . پوشش‌ اسلامي‌ را دوست‌ دارد وآن‌ را رعايت‌ مي‌كند.

12 . اوقات‌ فراغت‌ خود را با فعاليت‌ها وبازي‌ هاي‌ مناسب ‌پر مي‌كند.

13 . اميدوار و بانشاط است‌ و از مواجهه‌ با مشكلات‌ نمي‌هراسد.

14 . ظاهري‌ آراسته‌ دارد.

15 . خطا و اشتباه‌ ديگران‌ را درمورد خود مي‌بخشد.

16 . براي‌ رفتارهاي‌ خود با ديگران‌ دليل‌ دارد.

17 . درارتباط با ديگران‌ از كلمات‌ محبت‌‌آميز و دوستانه‌ استفاده‌ مي‌كند.

18 . براي‌ انجام‌ كارهاي‌ خود دوستانش‌ را به‌ زحمت‌ نمي‌اندازد.

19 . به‌ همكلاسان‌ وهمسالان‌ خود درانجام‌ وظايف‌ يادگيري‌ كمك‌ مي‌كند.

20 . در برابر رفتارهاي‌ ناپسند خود پوزش‌ خواسته‌ و رفتار خود را اصلاح‌ مي‌كند.

21 . نظم‌ وانضباط را درخانه ، مدرسه‌ و اجتماع‌ رعايت‌ مي‌كند.

 علمي‌ و آموزشي‌ :

1. نسبت‌ به‌ شناخت‌ پديده‌ها كنجكاو است‌.

2 . در فكر كردن‌، شنيدن‌، گفتن‌ و بيان‌ مقصود، خواندن‌ و نوشتن‌ و حساب‌ كردن‌ مهارت‌ كافي‌دارد.

3 . با زبان‌ فارسي‌ آشنايي‌ دارد و مي‌تواند ازكتاب‌ و روزنامه‌ استفاده‌ كند.

4 . به‌ اهميت‌ وارزش‌ اطلاعات‌ واطلاع‌رساني‌ درزندگي‌ آگاه‌است‌.

5 . ارزش‌ علم‌ را در انجام‌ درست‌ كارها تاحدي‌ مي‌داند .

6 . مهارت‌هاي‌ اوليه‌ براي‌ زندگي‌ در جامعه‌ را كسب‌كرده‌است‌.

7 . با نحوه‌ي‌ يادگيري‌ خود تا حدودي‌ آشناست‌.

8 . به‌ مطالعه‌ي‌ كتاب‌ علاقه‌مند است‌.

  فرهنگي‌ هنري‌ :

1 . به‌ زيبايي‌هاي‌ طبيعت‌ توجه‌ دارد و هماهنگي‌ آن‌ را دوست‌ دارد.

2 . در زمينه‌هاي‌ هنري‌ از زيبايي‌ در پديده‌هاي‌ طبيعي‌ الگو مي‌گيرد.

3 . از مشاهده‌ي‌ آثار هنري‌ لذت‌ مي‌برد.

4 . ذوق‌ و خلاقيت‌ هنري‌ خود را در انجام‌ فعاليت‌ها نشان‌ مي‌دهد.

5 . سنت‌ها، پديده‌ها و آثار موزون‌ را دوست‌ دارد.

6 . با برخي‌ از آثار معروف‌ هنري‌ آشنا است‌.

7 . به‌ خواندن‌ اشعار و قصه‌هاي‌ مناسب‌ علاقه‌مند است‌ .

8 . برخي‌ از آداب‌ فرهنگي‌ واجتماعي‌ اسلامي‌- ايراني‌ را مي‌داند و براي‌ آن‌ها ارزش‌ قائل‌ است‌ .

 

  اجتماعي‌:

1 . وظايف‌ خود را در مقابل‌ خانواده‌، دوستان‌ و همسايگان‌ مي‌داند.

2 . اعضاي‌ خانواده‌ي‌ خود را دوست‌ مي‌دارد و در انجام‌ كارها به‌ آن‌ها كمك‌ مي‌كند.

3 . به‌ معلمين‌ و اولياي‌ مدرسه‌ احترام‌ مي‌گذارد.

4 . به‌ حق‌ خود قانع‌ است‌ و حقوق‌ ديگران‌ را رعايت‌ مي‌كند.

5 . براي‌ بدست‌آوردن‌ حق‌ خود از راه‌هاي‌ درست‌ تلاش‌ مي‌كند.

6 . همكلاسي‌هاي‌ خود را دوست‌ دارد و به‌ آن‌ها كمك‌ مي‌كند.

7 . همكاري‌ با ديگران‌ را دوست‌ دارد.

8 . دربازي‌ها و فعاليت‌هاي‌ گروهي‌شركت‌ مي‌كند.

9 . مقررات‌ مدرسه‌ را مي‌داند و به‌ آن‌ها عمل‌ مي‌كند.

10 . به‌ رعايت‌ مقررات‌ اجتماعي‌ علاقه‌ نشان‌ مي‌دهد.

11 . به‌ انجام‌ وظايف‌ و مسئوليت‌هايي‌ كه‌ برعهده‌ي‌ او مي‌گذارند، پاي‌بند است‌.

12 . نظرات‌ اصلاحي‌ ديگران‌ را در مورد خود مي‌پذيرد.

13 . اشتباهات‌ ديگران‌ رابارعايت‌ احترام‌ به‌ آن‌هاتذكر مي‌دهد.

14 . در برابر خدمت‌ ديگران‌ قدرشناس‌ است‌ و از آن‌ها تشكر مي‌كند.

15 . آداب‌ سخن‌ گفتن‌ رارعايت‌ مي‌كند.

16 . خدمت‌ كردن‌ به‌ ميهن‌ و مردم‌ خود را دوست‌ دارد.

 زيستي‌ :

1 . از حواس‌ خود به‌ خوبي‌ محافظت‌ و استفاده‌ مي‌كند.

2 . در نشستن‌ و راه‌ رفتن‌ و استفاده ‌از قواي‌ بدني ‌به‌ درستي‌ عمل‌ مي‌كند.

3 . بهداشت‌ فردي‌ و اجتماعي‌ را رعايت‌ مي‌كند.

4 . در حفظ محيط زيست‌ كوشا است‌.

5 . با تمرين‌ها و بازي‌هاي‌ مناسب‌، قابليت‌هاي‌ جسمي‌ خويش‌ را افزايش‌مي‌دهد.

6 . نكات‌ ايمني‌ را مي‌داند و رعايت‌ مي‌كند.

7 . اهميت‌ مصونيت‌ دربرابر امراض‌ را درك‌مي‌كند.

8 . در حفظ سلامتي‌ خود و ديگران‌ تلاش‌ مي‌كند.

 سياسي‌ :

1 . نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ را مي‌شناسد، به‌ پرچم‌ كشور احترام‌ مي‌گذارد و سرود ملي‌ را ازحفظ مي‌خواند.

2 . با زندگي‌ بنيان‌گذار جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ آشنا است ‌و از او به‌ بزرگي‌ ياد مي‌كند.

3 . اهميت‌ استقلال‌ وآزادي‌ را در پيشرفت‌ جامعه‌ درك‌ مي‌كند.

4 . به‌ حكومت‌ ديني‌ و ولايت‌ فقيه‌ علاقه‌مند است‌.

5 . مسلمانان‌ را دوست‌ دارد و نسبت‌ به‌ امور آنان‌ بي‌تفاوت‌ نيست‌.

6 . اقوام‌ مختلف‌ ايراني‌ را مي‌شناسد و با آنان‌ احساس‌ همبستگي‌ مي‌كند.

7 . افراد عدالتخواه‌ وحق‌‌طلب‌ را دوست‌ دارد.

8 . سران‌ كفار و مشركين‌ صدر اسلام‌ را مي‌شناسد و با اعمال‌ آن‌ها نسبت‌ به‌ پيامبر و مسلمين‌آشنا است‌.

9 . سران‌ كفار و مشركين‌ معاند با اسلام‌ را در زمان‌ حاضر مي‌شناسد.

10 . با مفهوم‌ وحدت‌ و امنيت‌ ملي‌ آشنا است‌ .

 

 اقتصادي‌ :

1 . كاركردن‌ را دوست‌ دارد و به ‌افرادي‌ كه‌ كارهاي‌ مفيد دارند، احترام‌ مي‌گذارد.

2 . وسايل‌ خود را تميز و سالم‌ نگه‌ مي‌دارد.

3 . تن‌پروري‌، بيكاري‌ و راحت‌طلبي‌ را از عوامل‌ شكست‌ فرد وجامعه‌ مي‌ داند.

4 . در حفظ اموال‌ عمومي‌ به‌ عنوان‌ ثروت‌ ملي‌ مي‌كوشد و در استفاده‌ از آن‌ها درست‌ عمل‌مي‌كند.

5 . مالكيت‌ خود و ديگران‌ را تميز مي‌دهد و به‌ مالكيت‌ ديگران‌ احترام ‌مي‌گذارد.

6 . مشاغل‌ و حرف‌ موجود در محيط زندگي‌ خود را مي‌شناسد.

7 . به‌ استفاده‌ از توليدات‌ داخلي‌ علاقه‌مند است‌.